Forum på Blankvaapen.org  

Go Back   Forum på Blankvaapen.org > Hovedfora > Rustning og våpen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-12-07, 13:27   #1
jadda72
Knekt

jadda72's Avatar

Navn: Helge Nilsen
Gruppe: Bispeliden

Default Fra nedstryn kirke

Fikk se ett bilde fra Nedstryn kirke i Nordfjord. Altertavla er fra 1300 - 1325 og jeg tror jeg har belegg for å bruke sabelen min i norsk setting, hva mener dere ?
Attached Images

Old 31-12-07, 14:57   #2
John Ola
Knekt

John Ola's Avatar

Navn: John Ola Mytting
Gruppe: Hospitalerne 1300, Egdene og Frilansene

Send a message via MSN to John Ola
Default Re: Fra nedstryn kirke

snillinger dreper slemminger, snillinger har bra utstyr og slemmingene har dålig utstyr. snillinger er oss og slemminger er dem. Altså hva er avbildet?
Om det er folk fra øst (russland, Estland, Latvia, litauen hviterussland osv.) som man dro på korstog for å Kristne selv om de alt var kristnet. vil det være litt feil

Men det er belegg for at de viste om sabler selv om det ikke er vidt utbredt.

Altså jeg ville ha brukt sabelen til jeg hadde spart opp penger til et "vanlig Sverd"
Old 31-12-07, 15:04   #3
Halvor
Knekt

Halvor's Avatar

Navn: Halvor Hjort Guttu
Gruppe: Grásida og KH1308

Det er her du skal bruke litt steinhard kildekritikk og ikonografi.

Historien avbildet på nedstrynfrontalet er historien om da Keiser Heraklios av Bysants i år 615 gjenvant det hellige kors fra perserne som hadde ranet det til seg, og brakte det til jerusalem. Kampen du ser på bildet er mellom grusomme hedninger (som regel demonisk avbildet i middelaldersk kunst med gusten ansiktsfarge, merkelige skjold med padder på, krumsabler, stygge ansikter) og helter (alltid med flashy stæsj, vakre, velstelte ansikter), etc.

Sånn sett er nedstryn mest å sammenlikne med en propagandafilm, den gjengir ikke sannheten, men snarere en særs xenofobisk oppfatning av virkeligheten.

Hold deg til rette sverd, eller til nød en falchion.

mvh.

Halvor
Halvor is offline   Reply With Quote
Old 31-12-07, 15:50   #4
jadda72
Knekt

jadda72's Avatar

Navn: Helge Nilsen
Gruppe: Bispeliden

Quote:
Originally Posted by Halvor View Post
Det er her du skal bruke litt steinhard kildekritikk og ikonografi.

Historien avbildet på nedstrynfrontalet er historien om da Keiser Heraklios av Bysants i år 615 gjenvant det hellige kors fra perserne som hadde ranet det til seg, og brakte det til jerusalem.
Halvor

Jeg har i ettertid lest litt om denne Kong Heraklios og må si meg enig med deg Halvard. Skal jeg fremstille en slemming kommer jeg til å bruke paddeskjold, krumsabel og den guste hudfargen har jeg allerede.
Det å si at slemmingene var dårligere utstyrt er jeg dog noe uenig i ut fra illustrasjonene. Slemmingene har både hjelm, brynje og kopper, som de snille har, men her er det nok de som har bestilt verket (eller kunstneren selv) som har villet det slik. Dette viser sikkert nok hvor djerv og bra denne Kongen var. En ting å merke seg er att alle sverdene (og sabelen) har samme parerstang.
Etter de mytene jeg har hørt er at sverdene burde ha korsform og ikke halvmåne form.
Kildekritikk er nok et felt hvor jeg har lite kompentanse på desverre, så alle mine inspill bør leses med ett våkent øye.
Old 31-12-07, 16:47   #5
Halvor
Knekt

Halvor's Avatar

Navn: Halvor Hjort Guttu
Gruppe: Grásida og KH1308

Ikke helt enig. På dette bildet (http://www.kongshirden1308.no/old/ki...ler/ned-2.html) er hedningene iført spisshjelmer, som vel bør ha blitt regnet som noe gammelmodig i begynnelsen av 1300-tallet. Interessant at argumentene for steinhard krigføring mot hedningene (stygge, krumme neser, gusten hud, slemme, stygt stæsj etc.) er omtrent det samme som hollywood mener om fanatiske muslimer i dag. (her representert ved "True lies" en skikkelig arnold-klassiker. (http://www.gavagai.pl/media/civilization/truelies1.jpg)

Forsåvidt morsomt at hedningene/skurkene er ubarberte (http://www.kongshirden1308.no/old/ki...er/olav-3.html), omtrent som b-gjengen.

Halvor
Halvor is offline   Reply With Quote
Old 31-12-07, 18:34   #6
Elling
Sysselmann

Elling's Avatar

Navn: Elling Polden
Gruppe: Kongshirden 1260, Army of Nils

Send a message via MSN to Elling

Pluss at våpenet på bildet er en Falchion, ikkje ein sabel.
På 1300-tallet, då bildet blei laga, brukte araberane framleis for det meste rette sverd.
Sablar blei først brukt i Europa av ungarske rytterfolk , og blei derfrå importert til Byzants, og derfrå vidare til det østlige middelhavet. Dei var dog aldri så vanlige, og standardsverdet var framleis rett.
Den typiske "arabiske" Shimitar-sabelen med sterkt krumma blad blei derimot introdusert østfrå, og hadde sitt opphav i india.

Falchionen er derimot av Europeisk opprinnelse, og og er eit einegga hugg og kutt-sverd med bredt blad, som ofter blir breiare mot tuppen, slik som eksemplaret på frontalen.

Støtt
Folkefronten for Frigjøring av Bohuslen, Suderøyene og Man

"Slikt skjer til sjøs, sa Selen; den ble skutt i øyet."
-Kong Sverre, etter å ha mistet 17 hirdmenn i et angrep mot bueskyttere, opp en skrent, i en halv meter snø
Elling is offline   Reply With Quote
Old 02-01-08, 09:41   #7
Endre Fodstad
Knekt

Endre Fodstad's Avatar

Navn: Endre Fodstad
Gruppe: Oslo Vápenleikr, Kongshirden 1308, Gràsiđa, Når du blir sint

Quote:
Originally Posted by Elling View Post
Falchionen er derimot av Europeisk opprinnelse, og og er eit einegga hugg og kutt-sverd med bredt blad, som ofter blir breiare mot tuppen, slik som eksemplaret på frontalen.
Om du ikke spør David Nicolle, da. I så tilfelle er alt i Europa egentlig østeuropeisk, arabisk eller mongolsk, inkludert skandinaviske eineggere fra jernalderen.

Den mannen trenger virkelig snart å bli erstattet som "offisiell" ekspert på middelalderens våpen snart.
Endre Fodstad is offline   Reply With Quote
Old 02-01-08, 14:36   #8
Elling
Sysselmann

Elling's Avatar

Jaha?
Kor skal Falchionen liksom komme frå? Kan ikkje huske å ha sett tilsvarende i det nære østen.

Sverd med lange parerpinner er jo også en vesteuropeisk greie, meg bekjent.
Glaiver, helbarder?
Langsverd?

Støtt

-Kong Sverre, etter å ha mistet 17 hirdmenn i et angrep mot bueskyttere, opp en skrent, i en halv meter snø
Old 02-01-08, 14:48   #9
Radhruin
Knekt

Navn: Johan Schubert Moen
Gruppe: Egdene

Quote:
Originally Posted by Elling View Post
Jaha?
Kor skal Falchionen liksom komme frå? Kan ikkje huske å ha sett tilsvarende i det nære østen.
Falchionen er krum og enegget. Det er arabiske sverd også, så derfor er den arabisk. Det er sånn ca logikken Nicolle bruker, om enn noget forenklet .

Radhruin
aka
Johan Schubert Moen
Political Correctness is a doctrine fostered by a delusional, illogical liberal minority, and rabidly promoted by an unscrupulous mainstream media, which holds forth the proposition that it is entirely possible to pick up a turd by the clean end.
Radhruin is offline   Reply With Quote
Old 02-01-08, 15:04   #10
Elling
Sysselmann

Elling's Avatar

Så det at våpnene ellers er totalt ulike har ingenting med saken å gjøre?
Noen som har kilder på en arabisk Falchion?

Støtt

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules