Forum på Blankvaapen.org  

Go Back   Forum på Blankvaapen.org > Hovedfora > Kontaktannonser

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-07-10, 13:25   #21
Bjørn Are
Knekt

Bjørn Are's Avatar

Navn: Bjørn Are K. Stølen
Gruppe: "Egdene", "Frilansene-Agder sveit" og "Etter stengetid"

Default Re: Historical Medieval Battles Major League

Bjørn: enig med deg; Hærkamp og dette som vises her har veldig lite til felles. Det som jeg har hevdet i denne tråden er at det trenger ikke være blottet for teknikk av den grunn.
Bjørn Are is offline   Reply With Quote
Old 28-07-10, 15:24   #22
Veen
Væpner

Navn: Bjørn Veen
Gruppe: Kongshirden 1260 Frie Duellister, Hafrsfjordvikingene Stålskogen

Bjørn Are: Det har du gjort med meget godt. Kjekk lesing.

Kanskje mangelen av teknikk som Tigeren Truls savner er slagene? Ingen av grenene tar hensyn til skaden eggen på våpenet skal gjøre. Vi har vel litt av det samme problemet. Østeuropeerene deljer, vi pirker. Og ingen stikker.

Bjørn
Veen is offline   Reply With Quote
Old 28-07-10, 16:02   #23
Bjørn Are
Knekt

Bjørn Are's Avatar

Navn: Bjørn Are K. Stølen
Gruppe: "Egdene", "Frilansene-Agder sveit" og "Etter stengetid"

Jepp, det er nok mye der.

Selv lar jeg meg frustrere over at det er "umulig" å teste de upansrede HEMA-teknikkene. Det står rimelig eksplisitt i de fleste langsverdmanualene at fekteteknikkene er ment mot en motstander som ikke har rustning på seg; MAO-de har liten verdi mot folk i rustning. Når vi så skal teste ut teknikkene, må vi enten gå "lett-kontakt-hærkamp" og droppe stikk/angrep mot ansikt, eller padde opp, og begge deler blir liksom litt feil, for når vi padder oss opp har vi mer stæsj på oss enn det som er beregningen når vi fekter, og spesiellt bryting og hode-gnuringer blir vanskelig med fektemaskene (det gjør vondt å havne i guillotine når man har maske på), og går man uten panser, får vi ikke realistisk ompf i hugg og stikk, fordi vi bruker energi på å ikke slå/stikke for hardt.

Sånn sett, burde disse nissene vi diskuterer strengt tatt brukt mer bryting og half-swording, og mindre vettalaus 1h-sverd-denging (eller bruke stridskøller og stridshammere).
Bjørn Are is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules