Forum på Blankvaapen.org  

Go Back   Forum på Blankvaapen.org > Gruppeforum > Bispeliden > Trening

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-03-10, 13:30   #1
jadda72
Knekt

jadda72's Avatar

Navn: Helge Nilsen
Gruppe: Bispeliden

Default Husregler.

Jamnfør denne tråden http://forum.blankvaapen.org/showthr...?t=1082&page=2 diskuteres regler angående rustning. Tenkte vi kunne føre en inter tråd om husregler i Bispeliden.

Forslag :

Tøypanser gir rustningspoeng (Ett ekstra treff)
Brynje. Kun treff i torso gjelder.
Plate ingen treff i ryggen.

Reglene er kumulative.

Alle tillegsregler forutsetter stål på hode.
Old 08-03-10, 14:31   #2
Torp
Væpner

Navn: Thomas Ueland Torp

Default Re: Husregler.

Jeg liker denne ideen. Nå er forresten ikke følgende av stor interesse for oss, men kan være av interesse for 1500-tallsideen: Jeg mener at om man dukker opp i tidsriktig tung platerustning av type der brynje under ikke er normalt, så bør man få bonusen som om man hadde både plate og brynje. Reglene for brynje er tross alt bedre i de fleste sammenhenger enn regelen for bare plate, og det vil være tåpelig om en ridder i full gotisk platerustning bare skulle får platedelen.

Med andre ord, jeg synes det kan være litt rom for åpninger, og heller være snakk om lett og tung metallrustning, der da brynje og plate vil være de veiledende reglene.

Hvordan tolker vi f.eks. Bendiks coat of plates/brigadine? Jeg ville sagt at den alene bør regnes under brynjeregler, men om han hadde hatt brynje under, så ville han vært tungt pansra og fått plateregler i tillegg.

Altså:
Tøypanser: Rustningspoeng
Lett metallrustning (ett lag med stål, f.eks. brynje, brigadine eller armoured surcoat): Kun treff i torso
Tung metallrustning (to lag med stål, f.eks. brynje og coat of plates, eller full platerustning): Kun treff i front av torso
Torp is offline   Reply With Quote
Old 08-03-10, 14:58   #3
Cabor the Wanderer
Væpner

Cabor the Wanderer's Avatar

Navn: Olav Wikan
Gruppe: Bispeliden.

om Bendik har tøypanser under er han vel opp på "plate" nivå, siden han ikke har det teller det som brynje.

Det som er greit med en slik regel er jo at det er kun rustnings bæreren som må kunne den regelen. Den som prøver og ta ham ut må bare holde på til han "dør"

og ja jeg synes det skal være akkumelerende. Gleder meg til og teste på onsdag.
Cabor the Wanderer is offline   Reply With Quote
Old 09-03-10, 10:22   #4
jadda72
Knekt

jadda72's Avatar

Likte i grunnen Torpens def. av lett og tung rustning.
Old 10-03-10, 12:33   #5
Gjest
Væpner

Navn: Yngve

Akk ja, om bare det hadde vaert saa enkelt.

Ang. definisjon av tung/lett rustning, saa hoeres Thomas' definisjoner greie ut, men hva med kombinasjoner som f.eks 2x toeypanser (veldig vanlig i illustrasjoner som f.eks Maciejowski) ?

Naar det kommer til hvem som holder orden med hva, er det nok ikke saa greit som at bare den som har rustning trenger aa kunne regelen.

Hvor jeg sikter, vil, dersom denne regelen innfoeres, dikteres av hva en person har paa seg. Sloss jeg mot en person i brynje, vil jeg jo vaere en idiot dersom jeg sikter etter ekstremiteter. Det er altsaa hoeyst noedvendig at alle som sloss maa kunne disse reglene. Og da kommer vi inn paa dette med tilgjengeligheten i sporten igjen...

Misforstaa meg rett: Jeg er ikke noedvendigvis negativ til disse forslagene, jeg tror bare ikke det er riktig saa enkelt som aa innfoere slike regler og tro at da blir alt saa mye bedre.
Gjest is offline   Reply With Quote
Old 10-03-10, 22:00   #6
jadda72
Knekt

jadda72's Avatar

Gode poeng av Gjest, og jeg tror de fleste er klar over det som Gjest nevner. Det jeg ønsker er å teste ut ting innad i gruppa så vi kan høste erfaringer som vi kan dele med andre. Om ting fungere eller ikke. Det var ikke ment at dette skulle bli en"landsnorm" eller noe som vi kommer til å praktisere på treff eller lignende, men mere som ett trøndersk eksperiment. Prøvde det i dag på trening, og det fungerte etter den hensikt som det var tenkt. De med brynje ble vanskelige å ta ut og de overlevde lengere enn de med bare tøypanser og upnasrete.
Hvordan det vil fungere i linje er ennå uprøvd..

Hva tungt panser angår var min tanke å skille tøypanser, brynje / fleksibel jernpasner og heltdekkene metallplater. Og med kumulativitet, mente jeg ikke at man får X antal ltreff ved å hive på seg ett ekstra lag med tøpanser. Ei heller ser jeg for meg att ett tykt tøypanser (sterk våpentrøye) utenpå en brynje vil kunne gi noe ekstra additiv bonus. Jeg vet ikke helt hva Torpens mening var om det.
Old 10-03-10, 22:54   #7
Cabor the Wanderer
Væpner

Cabor the Wanderer's Avatar

Navn: Olav Wikan
Gruppe: Bispeliden.

Sånn rent teoretisk så vil man leve litt lengre i en linje. helt til to spyd kommer og prikker deg ut.

i en mot en der motstander haqr mindre rustning har man helt klart en fordel.

Er det odin sirkel eller lignende, blir man fort tatt i ryggen. (medmindre man har plate)

Så det ser ut til og gi en ok bonus uten at det fører til at man blir udødelig.

Nå kan det sikkert dukke opp flere rustnings kombo'er, så for enkelhets skyld og kommet på i farten vil jeg foreslå at stark tøy panser over vanlig panser teller som brynje over panser.
(det ble mye panser.... jeg vil ha tank's...)
Cabor the Wanderer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules