![]() |
|
|
#21 |
|
Knekt
Navn: Bjørn Are K. Stølen Gruppe: "Egdene", "Frilansene-Agder sveit" og "Etter stengetid"
|
Jon Reinhart og Regin har IMO gode momenter i sine innlegg.
Jon har helt rett i at om noen starter opp en 1500tallsgruppe og kjøper full plate, så vil dette bli 2 x udødelig (slik jeg tolker reglene), og det vil bli et problem. Så kan folk fra sein middelalder grine så mye de vil om at folk ikke vil spille på lag, men til mer kanoner å rustning ting man drar med til mindre vikinger kommer det komme på stemnene våre. Altså sannsynligvis mye mindre folk. Hmm, jeg skulle likt å se statistikk på dette, jeg opplever at det har blitt fler av alle perioder med åra, jeg; flere vikinger og flere med platerustning. Om du har rett, er det jo trist, det er flere vikinggrupper enn middelaldergrupper her oppe i norden. Jeg kan i grunnen bare si at jeg oppriktig mener at plate med disse reglene ikke kommer til å bli så sinnsykt mye mer effektive; baksiden av beina mine, magen, leggene mine, innsiden av armene mine, skrittet og rompa er fremdeles fritt fram. Jeg ville sett litt på bruken av skjold når man har platerustning, jeg ser at det kanskje hadde blitt for pervo med plate + skjold+ 2h påle... Kanonregler og hesteregler er det mange tidsperioder som griner på nesa av, ikke bare vikinger. Personlig synes jeg sekund-reglene som er foreslått for håndkanoner og hest ikke er spesielt bra. Den dagen vi har hånd-kanoner som er laget etter PIAT-prinsippet og kan skyte rennebue-bolter, så kan de brukes som rennebuer, og bruke dagens bueregler, men dette blir off topic. Dette med bakfra blir ikke et problem, tror jeg (med mindre gotergruppa dukker opp), da det ikke er mange som har plate på rompa som jeg vet om pr. i dag, og rompa er jo det stedet vi ønsker at folk skal slå på når de er bak. Et par i frilansene har rygg-plate, men rygg-platene dekker jo ikke rompa. Jeg tror ikke Regin trenger å være redd for at vikinger begynner med gotisk panser, til det, opplever jeg de norske vikingene som for rederlige. Jeg har i det hele tatt opplevd at de fleste reglene om panser er innført for å oppfordre til realistisk bekledning, jeg har for eksempel opplevd at hjelm-regelen (ingen panserbonus om du ikke bærer hjelm) har vært med på å øke hjelm-prosenten i miljøet, noe jeg opplever som bra og realistisk. Det som kan bli et problem er frilansere og andre i plateperiodegrupperr som stiller opp med minimalt med panser/brynje etc under plate. Det blir IMO regeltyning. Jeg tenker at om folk stiller i den type panser som kvalifiserer for et ekstra rustningspoeng (som regel hjelm+panser/brynje), så kan man få immunitet der man har plate i tillegg. Til dette med brynje vs. plate, så synes jeg også dette er et godt poeng, og blir et problem. Kanskje et alternativ ville være å gi folk med panser+brynje kunne regnes som plate, men da begynner Kjetil-regelen å bli veldig gjeldende (ikke for kompliserte regler, enkelhet, enkelhet, enkelhet!) Et alternativ er kanskje å kjøre to rustningspoeng, men som dere vet (og som jeg har erfart), er det vanskelig å holde styr på dette med rustningspoeng. Et tredje alternativ er å kun gi et rustningspoeng til folk med brynje+hjelm, men det blir jo urettferdig for folk med panser. om realisme (NB:synsing...) jeg tror faktisk ikke 2h spyd historisk kunne dra gjennom plate, og dermed slipper vi stikk-problematikken. Illustrasjoner viser 2h-spett-lignende dimper, påleøkser, 1h.jernklubber og pollaxes (2h stridshammere) til bruk mot folk i plate. Jeg er tilbøyelig til å være med på at (påle)økser bør kunne dra gjenom plate. For enkelhets skyld tenker jeg at bue-reglene kan være de samme som for folk med kun et rustningspoeng (selv om de lerde strides om hvorvidt/på hvilken avstand piler kunne slå gjennom plate) Det er et interessant konsept men man vil forandre helle konseptet ganske radikalt. Å sannsynligvis vil det i en sånn greie bli mye mer plate rustninger. 1 fordi det er bra. 2 fordi dette mest sannsynlig hadde gjort at folk hadde blidt ganske mye mer hard hente slik at det blir nødvendig med mer rustning. Noe sånt som dette hører mer hjemme på eventuelle treninger som foregår på Hamar. Å langt mindre på mer konkurranse prega steder med masse vikinger sånt som vinter Jeg vet ikke helt om jeg er helt enig med deg i alt du sier her, men jeg tror kanskje du har rett i noe av det du skriver. Jeg fikk en tanke... Neste gang er jo bergen-samling, hvor de (tradisjonellt) kjører 11-1300-tall periode (eller blander jeg med høsten?). Her er det jo vanlig med tykt panser + brynje, og enkelte platedeler dukker opp utpå 1300. Hva om man testet ut disse reglene på bergen (ikke med plate, men med komboen panser+brynje)? Jeg ser for eksempel for meg at kun baller, rompe og armhuler (evt. lår) er tillatte mål for folk med panser+brynje? Det er jo en setting hvor vikinger uansett ikke hører hjemme? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Knekt
Navn: Jon Reinhardt Husvegg Gruppe: Hafrsfjordvikingane, HK 1260
|
Det er egentlig høsten som er det showet som er sån 1300-talls greie. Hordamuseumet som er på våren er egentlig først og fremst en trenings helg som er lagt til noe museumet kaller jernalder dagene. Så der er egentlig relativ lang spenn i hva som er med der. Men som vanlig når KH1260 gjør show ønsker vi at mest mulig holder seg innen for ca samme periode slik at man ikke ser så veldig stor forskjell på folk med mindre man har veldig peiling.
Ja eg rekne egentlig med at det fleste med plate rustning har bryst plate å det er det som er mest problemstisk vist blir gjordt udødelig... |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Knekt
|
jeg syns dette trekker i feil retning, så jeg gir et lite push motsatt vei.
jeg ser ingen problemer med å definere plate som skjold, man kan kun benytte seg av et skjold i kamp. dette kan gjøres rettferdig ved å fjerne rustningspoeng totalt. jeg ser ingen grunn til å promotere brynje og panser på treningshelger, de fører kun til at folk slår hardere. en annen artig bieffekt er at man på denne måten premierer de som bruker tid på å øve seg i kamp fremfor de som bare liker å bruke penger på utstyr. de som oppriktig liker reenactment vil fortsatt bruke penger på brynjer til sine kit fordi de liker det, bare se på de som bruker plate nå... eneste problemet jeg ser med argumentet om at man er åpne under armer, bak lår etc er at folk da vil bruke dette som målområder, og dette vil føre til en helt normal teknikk i høymiddelalder -> huking...
En Skaal for dig, min kjekke Ven, og for de norske Piger! Og har du en, saa Skaal for den, og Skam faa den som sviger! Og Skam faa den som elsker Tvang, og hader Piger, Vin og Sang! En Skaal for dig, min kjekke Ven, og for de norske Piger |
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Knekt
Navn: Bjørn Are K. Stølen Gruppe: "Egdene", "Frilansene-Agder sveit" og "Etter stengetid"
|
Quote:
Jeg blir stort sett alltid drept i mage/skuldre/armhuler når jeg slåss. (Det kan selvfølgelig være fordi jeg ikke merker treffene folk gjør i brystplata, i så fall så har jo jeg praktisert disse reglene lenge allerede )
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Knekt
Navn: Hörður Barðdal Bjarnason Gruppe: Kongshirden 1260, Alenfit, StorSintMann
|
Om vi går for litt realisme... så foreslår eg at me skiller rustning inn i tre grupper. panser, panser+brynje, og plate.
Panser + hjelm har rustningspoeng slik som vanlig. Panser+ringbrynje (+ hjelm seff) teller ikkje hogg i torso fra 1h våpen som treff. Hogg i lår og overarm, samt stikk i torso dreper. Rustningspoeng. Panser+plate (+ solid hjelm med skikkelig padding). Plate = skjold, men 1) hogg i lår = treff (uansett) og 2) hogg treffområde er utvidda til hode. Men dette er komplisert og potensielt farlig :P just my 2 cents :P
|
|
|
#26 | |
|
Knekt
|
Quote:
Jeg tror ikke det å innføre hodetreff i hærkamp er så veldig smart, da hadde det vært kulere å kjørt en paluba-setting i linje
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Væpner
Navn: Thomas Ueland Torp Gruppe: Bispeliden
|
Enig der, Bjørn Are, når det gjelds hode som treffsone. Kan for bli litt skummelt, hvis du har stått foran en gjeng platefolk, denga mot hoder, og så bryter linjene sammen og du står ansikt til ansikt med vanlige, hjelmløse folk, og reagerer feil...
Ellers testa vi i Bispeliden ut litt rustningsregler i går, der brynje kun tok treff i torso (og panser ga rustningspoeng, så panser+brynje var da rustningspoeng og kun treff i torso). Forslaget vårt på plate ville der vært at de kun har treffsone i front av torso, altså er immune mot angrep i ryggen. Ikke noe mye realistisk, men gir en fin fordel mot flankløpere... Problemet med Kveldurfurs forslag, slik jeg ser det, er at en plateperson er totalt immun mot rene stikkvåpen. Vi måtte nesten akseptert stikk i lår om en slik løsning skulle kunne fungert (akkurat når det gjelds folk i full plate ville det ikke vært så grusomt skummelt heller, de burde jo ha plate på lår og, men vi kommer tilbake til problemet i første avsnittet om hva som skjer hvis du har sloss litt lenge mot platefolk og så plutselig ser en åpning på en vanlig fyr). |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Knekt
Navn: Hörður Barðdal Bjarnason Gruppe: Kongshirden 1260, Alenfit, StorSintMann
|
Vanskelig dette her. Kva om vi seier plate = rustningspoeng + immunitet mot hogg i torso? Stikk i torso er kill, hogg i torso er ikkje kill, men da blir det det same som for ringbrynje og panser... så veldig vanskelig.
men syns at ein kompromiss mellom rustningspoeng og plate=skjold er veien å gå.
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|