![]() |
|
|
#11 |
|
Knekt
Navn: John Sætrang Gruppe: Víkverir
|
Jeg har ikke noen umiddelbar tro på surringer brukt som beskyttelse. Leggsurringer har en veldig klar funksjon med å holde deg tørr på beina i snø og vått vær: den delen av beina som er i direkte kontakt med de våte og kalde tingene. Dette er en såpass klar funksjonell verdi at det må være vinneren.
Dessuten er min personlige teori den, at vikingene var harde. De ville synes at det å beskytte seg ekstra med slike surringer ville vært en veik handling ![]() Armsurringer har vi vel ingen kilder på? Mine to euro, dette altså... |
|
|
|
|
|
#12 | ||
|
Knekt
Navn: Bjørn Are K. Stølen Gruppe: "Egdene", "Frilansene-Agder sveit" og "Etter stengetid"
|
Quote:
Quote:
Se lengre opp i tråden, jeg tenker i grunnen bare høyt under forutsetning at den bloggen det blir linket til høyere opp i tråden har noe for seg. Jeg trodde heller ikke vi hadde kilder på armsurringer. |
||
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Knekt
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Knekt
|
Quote:
Har noen en norrøn/norsk translator på iphonen, så de kan oversette dette: en húskona / hugði at örmum / strauk of ripti / sterti ermar Jeg ser at Annika gladelig oversetter "serk" til "armour" litt senere i teksten, så jeg er usikker på hvor mye jeg stoler på hennes norrøne kunnskaper. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Knekt
Navn: Rein Tveit Gruppe: Meg Sjølv, Rygene, Brotherhood of Jomsborg, Hå Frie Vikingar, Hafrsfjordvikingane.
|
Eg trur at når vikingar/skandinavar i vikingtid skulle slåst så tenkte dei meir slik som dei gjer i dagens æreskulturar enn slik som dagens kommandosoldatar. DVS: "fuck it, lat oss slåst, så får det gå som det går", kontra "No må vi ta med oss vann, skuddsikker vest, nok ammunisjon, nødproviant, hjelm, vernebriller, hanskar, kneepads, osv fordi dette her er farlig og vi kan faktisk døy om vi ikkje har tilstrekkeleg med verneutstyr og trening"
Hugs at dauden var mykje meir kvardagsleg i desse tider enn no, og dermed langt mindre nytt og skremande, dessutan var det jo gode utsikter i det hinsidige for dei som falt i kamp.
|
|
|
#16 |
|
Knekt
Navn: Bjørn Are K. Stølen Gruppe: "Egdene", "Frilansene-Agder sveit" og "Etter stengetid"
|
Det blir mye tro og tvil når man snakker vikingtid. Jeg tror at om man bruker rundskjoldene som buklerne brukes i I-33, så har man ikke bruk for armsurringer, fordi skjoldet dekker underarmene på begge armene. Jeg tror at vikinger som sloss uten rustning gjorde dette fordi de ikke hadde råd til rustning, ikke fordi de oppførte seg som fulle moderne nordmenn i 40-åra på julebord. Jeg føler meg ganske sikker på at hærførere som ledet sine menn i kamp var mer opptatt av at de kunne stille med rett våpen og beskyttelse, enn at de løp rundt i bar overkropp og var så jævla tøffe i trynet; jamfør ymse middelaldertekster hvor det står nedskrevet hva slags utrustning man skal stille med ved mønstring.
(Når vikingene var samlet til julebord, da oppførte de seg kanskje som fulle moderne nordmenn i 40-åra på julebord, og da ser heller ikke jeg bortifra at de kunne finne på å trekke våpen uten å først gampe hjem og hive på seg vernebriller, splintvest, fylle ut forsikrings-avtaler, etc )Jeg trodde jo i starten av denne tråden egentlig ikke at surringer var spesiellt sakelig, men her fant jeg noe som jeg tenkte kanskje gikk imot det jeg tror. Jeg har som prinsipp å være åpen for ting selv om det går imot det jeg tror på. Om oversettelsene til den dama er like bra som min tolkning av latin, så blir jo det hele omtrent så tynt belagt som jeg trodde det var i utgangspunktet. Men for en gangs skyld synes jeg det er litt trist at jeg ser ut til å ha rett. Synes armsurringer plutselig virket litt logisk, i alle fall for de vikingene som ikke hadde hørt om I-33
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Knekt
|
Ang mentaliteten lurer jeg på om kanskje våre gode vikinger var nært til hvordan de er i sør øst Asia: Amuletter, overtro, tattoveringer som skal beskytte dem, egen måte å gå inn i ringen på i Muay Thai osv osv. Er et morsomt klipp fra (tror det er) filipino verden med noen som er "uslåelige", de kjenner ikke smerte og kan kutte seg opp uten skader, er også beskyttet av guder og ånder.(Ene fyren hakker nesten av seg tunga uten å kjenne noe...) Høres kjent ut? Berserkere anyone?
Ok, nok offtopic rant om mine sære ideer om krigerkulturer. Angående surringer: Ja, jeg tror kanskje det kan ha noe for seg. Dette vil vi jo aldri få vite, men å surre noe rundt armene for å gjøre det litt ekstra vanskelig å ødelegge deg er da en ganske god tanke? Kjør et eksperiment med en vanlig kjøkkenkniv og brødskiven din med og uten noe oppå og hvor mye enklere det er å få til et lite snipp-kutt. Mot naken hud trenger du faktisk ikke mer enn å bare hive ut en kniv for å få et kutt, har du noen milimeter med ull rundt må du plutselig legge på litt trøkk. Ja og noe helt annet: Det kan jo bare være noe så enkelt som "pulsvarmere"? Ref: Forsvarets fyllikvanter...
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|