PDA

View Full Version : Fra nedstryn kirke

jadda72
31-12-07, 13:27
Fikk se ett bilde fra Nedstryn kirke i Nordfjord. Altertavla er fra 1300 - 1325 og jeg tror jeg har belegg for å bruke sabelen min i norsk setting, hva mener dere ?

John Ola
31-12-07, 14:57
snillinger dreper slemminger, snillinger har bra utstyr og slemmingene har dålig utstyr. snillinger er oss og slemminger er dem. Altså hva er avbildet?
Om det er folk fra øst (russland, Estland, Latvia, litauen hviterussland osv.) som man dro på korstog for å Kristne selv om de alt var kristnet. vil det være litt feil

Men det er belegg for at de viste om sabler selv om det ikke er vidt utbredt.

Altså jeg ville ha brukt sabelen til jeg hadde spart opp penger til et "vanlig Sverd"

Halvor
31-12-07, 15:04
Det er her du skal bruke litt steinhard kildekritikk og ikonografi.

Historien avbildet på nedstrynfrontalet er historien om da Keiser Heraklios av Bysants i år 615 gjenvant det hellige kors fra perserne som hadde ranet det til seg, og brakte det til jerusalem. Kampen du ser på bildet er mellom grusomme hedninger (som regel demonisk avbildet i middelaldersk kunst med gusten ansiktsfarge, merkelige skjold med padder på, krumsabler, stygge ansikter) og helter (alltid med flashy stæsj, vakre, velstelte ansikter), etc.

Sånn sett er nedstryn mest å sammenlikne med en propagandafilm, den gjengir ikke sannheten, men snarere en særs xenofobisk oppfatning av virkeligheten.

Hold deg til rette sverd, eller til nød en falchion.

mvh.

Halvor

jadda72
31-12-07, 15:50
Det er her du skal bruke litt steinhard kildekritikk og ikonografi.

Historien avbildet på nedstrynfrontalet er historien om da Keiser Heraklios av Bysants i år 615 gjenvant det hellige kors fra perserne som hadde ranet det til seg, og brakte det til jerusalem.
Halvor

Jeg har i ettertid lest litt om denne Kong Heraklios og må si meg enig med deg Halvard. Skal jeg fremstille en slemming kommer jeg til å bruke paddeskjold, krumsabel og den guste hudfargen har jeg allerede.
Det å si at slemmingene var dårligere utstyrt er jeg dog noe uenig i ut fra illustrasjonene. Slemmingene har både hjelm, brynje og kopper, som de snille har, men her er det nok de som har bestilt verket (eller kunstneren selv) som har villet det slik. Dette viser sikkert nok hvor djerv og bra denne Kongen var. En ting å merke seg er att alle sverdene (og sabelen) har samme parerstang.
Etter de mytene jeg har hørt er at sverdene burde ha korsform og ikke halvmåne form.
Kildekritikk er nok et felt hvor jeg har lite kompentanse på desverre, så alle mine inspill bør leses med ett våkent øye.

Halvor
31-12-07, 16:47
Ikke helt enig. På dette bildet (http://www.kongshirden1308.no/old/kilder/frontaler/ned-2.html) er hedningene iført spisshjelmer, som vel bør ha blitt regnet som noe gammelmodig i begynnelsen av 1300-tallet. Interessant at argumentene for steinhard krigføring mot hedningene (stygge, krumme neser, gusten hud, slemme, stygt stæsj etc.) er omtrent det samme som hollywood mener om fanatiske muslimer i dag. (her representert ved "True lies" en skikkelig arnold-klassiker. (http://www.gavagai.pl/media/civilization/truelies1.jpg)

Forsåvidt morsomt at hedningene/skurkene er ubarberte (http://www.kongshirden1308.no/old/kilder/frontaler/olav-3.html), omtrent som b-gjengen.

Halvor

Elling
31-12-07, 18:34
Pluss at våpenet på bildet er en Falchion, ikkje ein sabel.
På 1300-tallet, då bildet blei laga, brukte araberane framleis for det meste rette sverd.
Sablar blei først brukt i Europa av ungarske rytterfolk , og blei derfrå importert til Byzants, og derfrå vidare til det østlige middelhavet. Dei var dog aldri så vanlige, og standardsverdet var framleis rett.
Den typiske "arabiske" Shimitar-sabelen med sterkt krumma blad blei derimot introdusert østfrå, og hadde sitt opphav i india.

Falchionen er derimot av Europeisk opprinnelse, og og er eit einegga hugg og kutt-sverd med bredt blad, som ofter blir breiare mot tuppen, slik som eksemplaret på frontalen.

Endre Fodstad
02-01-08, 09:41
Falchionen er derimot av Europeisk opprinnelse, og og er eit einegga hugg og kutt-sverd med bredt blad, som ofter blir breiare mot tuppen, slik som eksemplaret på frontalen.

Om du ikke spør David Nicolle, da. I så tilfelle er alt i Europa egentlig østeuropeisk, arabisk eller mongolsk, inkludert skandinaviske eineggere fra jernalderen.

Den mannen trenger virkelig snart å bli erstattet som "offisiell" ekspert på middelalderens våpen snart.

Elling
02-01-08, 14:36
Jaha?
Kor skal Falchionen liksom komme frå? Kan ikkje huske å ha sett tilsvarende i det nære østen.

Sverd med lange parerpinner er jo også en vesteuropeisk greie, meg bekjent.
Glaiver, helbarder?
Langsverd?

Radhruin
02-01-08, 14:48
Jaha?
Kor skal Falchionen liksom komme frå? Kan ikkje huske å ha sett tilsvarende i det nære østen.

Falchionen er krum og enegget. Det er arabiske sverd også, så derfor er den arabisk. Det er sånn ca logikken Nicolle bruker, om enn noget forenklet ;).

Radhruin
aka
Johan Schubert Moen

Elling
02-01-08, 15:04
Så det at våpnene ellers er totalt ulike har ingenting med saken å gjøre?
Noen som har kilder på en arabisk Falchion?

snill_fyr
02-01-08, 16:03
vel, jeg så en film en gang...:)

jadda72
02-01-08, 17:14
Her hopper jeg rett i vepsebolet, spesielt siden jeg har lite kunnskaper om dette. Hva som gjør en sabel til en sabel er vel strengt tatt ikke bladets kurvering, det er vel heller vinkelen mellom "håndtaket" og bladet, noe som muligjør en swung beveglese. Sabler mankerer en stor knapp som de fleste sverd har. De kurverte sablene vi har i Europa ble trolig introdusert av hunnerne, og romerne omtalte de som Gladius hunnicus, Denne hunner gladiusen stammer trolig fra det kinesiske Daow sverdet som er en eldgammel sverdtype. Hva kurverte våpen angår har vi trolig noen genuint europeiske i den ibersike falchata og Daciernes falx. Senere har det kommet mange innvandrere fra øst, Avarer, Bulgarere, magyarer og mongolere, alle disse hadde kurverte sverd. En viss her Angatyr var i følge Saxo grammaticus i kontakt med hunnerne. Araberne Mamelukene spesielt hadde både rette sverd, og kurverte sverd, men dersom det forholder seg slik at jeg skal på ett treff og det ikke er plausibelt å bruke sabel så bruker jeg øksa mi. Øks er altid å regne med, eller spyd eller bue, eller kanskje bare obskøne gester, alt etter hva som er passende.

John Ola
02-01-08, 20:22
På treff er det nok best at noen av oss bakfulle holder seg "kanskje bare obskøne gester". Selv skulle jeg ønske jeg fikk masse rustinings påheng for å ha vært oppe helenatten.

jadda72
19-04-09, 00:28
Jeg vil live opp denne tråden litt. Jeg har lyst på en falchion men vet ikke helt hvor plausibelt det vil være å drasse med en slik en i min setting ( Norge 150 - 1300) jeg har funnet en del illustrasjoner av ulike typer falchioner, men de eneste funnene jeg vet om er connyers og falthorph (tror det var slikt det staves) som er næremst min tidsepoke. Er det noen som vet noe om arkeologiske funn eller noe. Bildene er henholdsvis fra Dale kirke ca 1300, Lutrell plsateryet ca 1330 og olavsfrontalen ca 1330 den og.

Halvor
20-04-09, 05:07
Jeg er litt usikker på hva du egentlig vil her. Om du vil ha bekreftelse på at du kan bruke madjarsabel til middelalder tror jeg du har feil utgangspunkt for argumentasjonen, sånn i forhold til historisk levendegjøring. Å ha utgangspunktet: "jeg vil bruke denne dingsen; finnes det noen kilder som passer" er ikke spesielt korrekt. Det ender alltid med at man drar slutninger på alt for spinkelt grunnlag (med mindre man har flaks og de begynner å finne madjarsabel i myrfunn over det ganske land).

Om du derimot vil ha medhold i at det kan gå an å bruke falchion (velger å definere falchion som outrert bred), får du tommeler opp fra denne kanten. Falchion tror jeg personlig var kanskje ikke helt vanlig, men heller ikke helt uhørt og all den tid både helter og skurker avbildes med dem virker det som om det var et greit, men kanskje noe fremmedartet våpen. Et madjarsverd er imidlertid ikke en falchion.

Det er forresten også funnet flere eneggete sverd fra middelalder som ikke egentlig kan karakteriseres som falchioner, men snarere som klassiske middelaldersverd som tilfeldigvis bare har en egg. Kanskje det hadde vært noe?

Gjest
20-04-09, 05:21
Det er forresten også funnet flere eneggete sverd fra middelalder som ikke egentlig kan karakteriseres som falchioner, men snarere som klassiske middelaldersverd som tilfeldigvis bare har en egg. Kanskje det hadde vært noe?

Interessant, Halvor. Kunne du tenke deg å gi ut litt mer info om disse ? Lenker, bilder e.l ?

Radhruin
20-04-09, 09:05
Det er en del bilder i denne tråden:
www.myarmoury.com/talk/viewtopic.php?t=13859

Radhruin
aka
Johan Schubert Moen

jadda72
20-04-09, 11:12
Til Halvor:
Nei jeg ønsker ikke å få godkjenning til å bruke sabelene. Der har jeg full respekt for de andre som driver dette som "seriøs" historiegjennskaping. Ikke det at jeg føler at jeg trenger noen godkjenning fra noen, men vil høre hva andre mener. Selv har jeg så høye tanker om meg selv at jeg stoler på egen vurdering og dømmekraft.
Det jeg vil høre om er om dere mener det er greit å bruke en slik en eller om det vil bli sett på som "uhistorisk" i 1250 - 1300 talls sammenheng. Det er litt dumt å bruke 2000 spenn på ting som vil skape forargelse.

Halvor
21-04-09, 08:43
Kan ikke si at jeg ville hatt noen problemer med å bli drept av et enegget middelaldersverd (utenom litt såret stolthet, da).

Halvor

jadda72
21-04-09, 10:10
Kan ikke si at jeg ville hatt noen problemer med å bli drept av et enegget middelaldersverd (utenom litt såret stolthet, da).

Halvor

Mye brukt avsluttningssitat i bispmobilen hjem fra Kvennein 08
"Så kom Halvor og stakk meg med ett spyd"

Felix Jagger
27-04-09, 16:03
Dissen sverdene som det er bilde av her. Hvor kan man få kjøp dem?

jadda72
27-04-09, 16:54
De falchionene som der vist er produsert av Jiri Korndak
http://fabri-armorum.com/english/?id=index.php
Vi i trondheim har en del våpen smidd av ham. Og to av våre folk har vert nede hos ham i Praha. En hyggelig og pratsom fyr i følge dem. Uansett han lager finfine våpen.
Jeg har og bestilt opp ett sverd fra Viktor Berbekuz i Budapest, men jeg har ikke fått det ennå, (det er hos en kammerat på vestlandet) så jeg vet ikke helt kvaliteten på det. Men Viktors arbeid har fått gode skudsmål. http://www.berbekuczviktor.hu/